Come to Marlboro Country

The evergreen among cigarette commercials is not missing in our collection: Cowboys, horses, countryside – freedom. According to Philip Morris, manufacturer of Marlboro cigarettes and owner of one of the most valuable brands, men’s paradise lies just behind the vending machine. Take your cigarettes, get on the horse and into the hills.

Marlboro Country
"Come to Marlboro Country"1975 US ad campaign

There is more than the scent of freedom and cigarette smoke blowing over the hills. Since 2005, you may also feel the warming aura of real comradeship. What cinema visitor hasn’t experienced it: As soon as Marlboro Man is riding into view, pictures from “Brokeback Mountain” force themselves into the head. Ennis’ and Jack’s hopeless love couldn’t be more tragic than what is happening since to advertising strategists. Marlboro Man, the embodiment of male toughness, is now associated with cuddling cowboys. Cigarettes? No way, José – even though the two of them were smoking quite a lot. Marlboro Country? A real dilemma. I am curious, how Philip Morris and Marlboro get out of this. To anybody who wants to learn more about Marlboro-Man and the machinations of the tobacco industry, I recommend reading “Thank you for smoking” from Christopher Buckley. Clever, funny, hilarious – the book, not the movie.

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„Us Tareyton smokers would rather fight than switch!“

Tareyton smokers would rather fight than switch
Tareyton smokers would rather fight than switch

Das dürfte wohl der Traum eines jeden Brand-Managers sein: Kunden, die sich lieber prügeln, statt ihre geliebte Marke zu wechseln. Ob das im Jahr 1975 allgemein und bei den Tareyton-Rauchern im Speziellen so war, ist nicht bekannt. Die Anzeige aus der Tareyton-Kampagne finde ich trotzdem unglaublich cool. Sie hat Charme. Und das kann man von 99,9 Prozent der heutigen, perfekt durchgestylten Werbekampagnen definitiv nicht behaupten.

Ich weiß nicht, ob die Welt 1975 besser war. Auf jeden Fall war die Werbung damals noch nicht so perfekt, so angepasst, so steril. Sie war vielleicht manchmal öde, öfter aber schrill, meistens lustig und bisweilen unglaublich skurill. Und in jedem Fall war sie sympathisch. Alleine die Menschen auf den Anzeigemotiven sind es wert, zweimal hinzuschauen. Von den Texten ganz zu schweigen. Echt oldschool. Aber cool. So cool wie die Jungs in Marlboro Country.

Noch ein Wort zur Tareyton-Anzeige: In Zeiten, in denen uns die EU-Kommission sagt, daß wir den fiesen Verführungskünsten der Zigaretten-Werbemafia mental nichts entgegenzusetzen haben, wir also zu schwach und die Werbung zu stark sei, finde ich den black-eyed Tayerton-Raucher einfach nur klasse. So ungezwungen werden Werber wohl nie wieder zum Nikotin-Abusus aufrufen dürfen…
(Und dann auch noch die 100er.)

Tareyton smokers would rather fight than switch
Tareyton smokers would rather fight than switch